Koronan kourista kohti Euroopan gastronomista maakuntaa
21.04.2020Pohjois-Savo on vuosina 2020-2021 Euroopan gastronominen maakunta tai savolaisittain ”mualiman kulinaarinen napa” – tosin koronapandemia siirtää juhlinnan painopisteen vuodelle 2021. European Region of Gastronomy on kansainvälisesti arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdelle tai muutamalle eurooppalaiselle alueelle. Tunnustus on ensimmäinen laatuaan Suomessa, joten Pohjois-Savossa voidaan olla syystä ylpeitä!
Savonian, ProAgria/MKN Itä-Suomen ja Kehitysyhtiö SawoGrown hankekokonaisuudessa kehitetään yhteistyössä yritysten kanssa herkullisia sisältöjä matkailijoiden houkuttelemiseksi Pohjois-Savoon. Savonialla on käynnissä juhlavuosina kaksi hanketta: Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business ja Savolaisuus on makuasia. Gastro Business -hankkeessa yrityksille tarjotaan palveluita ruokamatkailijoita houkuttelevan liiketoiminnan kehittämiseen, mm. koulutuksen, sparrauksen ja yhdessä tekemisen muodossa. Savolaisuus on makuasia –hanke keskittyy nostamaan alkutuotannon arvostusta ja parantamaan lähituotteiden saatavuutta, lisäämään ERG-kauden näkyvyyttä niin katukuvassa kuin somessa ja osallistamaan paikallista väestöä juhlavuosien toimintoihin.
Yritykset haasteen edessä
Korona vaikeuttaa yritysten toimintaa kautta linjan. Tuottajilla on haasteena löytää kausityöntekijöitä pelloille. Ravintoloiden ja kahviloiden asiakkaat katoavat koteihinsa ja kassakone lopettaa laulamisen. Uusien palveluiden pikainen kehittäminen olisi enemmän kuin tarpeen, mutta riittävätkö yritysten rahkeet siihen keskellä kriisiä? Työntekijänsä lomauttaneissa yrityksissä yrittäjät tekevät töitä hartiavoimin pysyäkseen pystyssä, eikä kehittämiseen välttämättä jää aikaa tai voimavaroja. Toisaalta uusien palvelujen kehittäminen voisi olla avain kriisistä selviytymiseen.
ERG-kumppaniyrityksissä kriisi on saanut aikaan uusia palvelumuotoja pikaisella aikataululla. Tässä muutamia esimerkkejä uusista toiminnoista:
- Ravintola King’s Crow: kotiruokien valmistus ja toimitus neljään K-markettiin Kuopiossa
- Ravintola Urban: Edullinen koululaiskeitto ja sämpylä
- Koivumäen Kartano: Kotiruokien valmistus ja toimitus kolmeen K-markettiin Kuopiossa ja take away menujen nouto paikan päältä
- Komero Food: Ruokapakettien toimittaminen kotioville
- VS-ravintolat: kotiin tilattavat kahden tai kolmen päivän lounaat (lämpimät ruuat lisäkkeineen)
- Lignell&Piispanen: käsidesin valmistaminen yhteistyössä Raegenan kanssa
- Rekotoiminta on saanut paljon uusia asiakkaita sekä myyjiä
Hankkeet vetoapuna viestinnässä
Koronan kurittaessa yrityskenttää ja sulkiessa ravintoloita hankekokonaisuuden yhdeksi tärkeäksi toimeksi on muodostunut yritysten informoiminen rahoitusmuodoista ja pohjoissavolaisten aktivoiminen suosimaan paikallisia tuotteita ja palveluita mm. somekampanjoiden kautta. Hankekokonaisuuden Taste Savo somekanavien kautta on oltu mukana #supporyourtlocal –kampanjassa, jossa paikallisia on haastettu tilaamaan ruokaa kotiin tai hankkimaan lahjakortteja ravintoloihin ja haastamaan mukaan lisää ihmisiä. Osallistuneiden kesken arvotaan palkintoja.
Koulutusta etäyhteyksillä
Hankekokonaisuudessa on aloitettu etäkoulutukset soveltuvien teemojen osalta. Suurin osa kevään koulutuksista pystytään toteuttamaan online-muotoisina opintomatkoja lukuun ottamatta. Yrityksille järjestetään keskiviikkoaamuisin ”karanteenikahvit”, jotka on tarkoitettu vapaamuotoiseen yrittäjien väliseen keskusteluun. Lakeland-hankkeen ja ERG-hankkeiden yrityksille on toteutettu rahoitusinfoja Business Finlandin tukien hakemisesta.
Koronan jälkeen kohti kukoistusta
Tässä vaiheessa voi vain arvailla, millaisia vaikutuksia koronalla on Pohjois-Savon matkailun tulevaisuuteen. Jos voisi kurkistaa kristallipalloon, toivoisi sieltä näkevän maakunnan, joka nousee kuin Fenix-lintu tuhkasta!
Hankekokonaisuuden tavoitteena on lisätä kansainvälisten matkailijoiden osuutta Pohjois-Savossa, mutta pandemia rokottanee matkailijoiden osuutta jonkun aikaa. Toisaalta Pohjois-Savo voidaan jatkossa nähdä myös aiempaa houkuttelevampana kohteena juuri siksi, että täällä ei ole massaturismia. Ehkä kaunista luontoamme ja siihen liittyviä palveluita voisi markkinoida rauhan ja kauneuden lisäksi myös turvallisuuden kärjellä. Kansainvälisten matkailijoiden puutetta voidaan paikata mahdollisesti lisääntyneellä lähimatkailulla – Kallavettä kauemmas kalaan lähteminen ei välttämättä houkuttele ainakaan lähitulevaisuudessa.
Laadukas lähiruoka voi nousta jatkossa arvoon arvaamattomaan. Hankekokonaisuuden tavoitteena on lisätä lähiruoan arvostusta pohjoissavolaisten keskuudessa ja tämä tavoite toteutuu, joskin koronan myötävaikutuksella. Meneillään oleva kriisi, jos mikä, avaa silmiä huomaamaan, miten arvokasta työtä maanviljelijät tekevät. Pöytiimme matkaavan ruoan reitti voidaan jäljittää tarvittaessa aina pellolle tai navettaan asti.
Lisätietoa hankekokonaisuuden sivustolla:
Henna Lehikoinen
TKI-asiantuntija, projektipäällikkö
Savonia-ammattikorkeakoulu
Hannaleena Uhlbäck-Ropponen
TKI-asiantuntija, projektipäällikkö
Savonia-ammattikorkeakoulu