Lähiruokaa ja rakkautta kotiseutuun, mutta myös villisti kehityksen matkassa; Iltalypsy Oy ja Willimaku -tuotteet valloittavat kotimaassa ja kansainvälisesti

10.12.2020

Kahvila-ravintola Iltalypsy Oy:n yrittäjistä on moneksi! Perheyrityksen toiminnan keskiössä ovat vanhat perinteiset reseptit, perinneruoat, paikallisuus ja lähiruoka, mutta toisaalta myös vahva sitoutuminen ja kiinnostus jatkuvaan kehitykseen ja innovaatioon. Siitä osoituksena ovat muun muassa Willimaku -villiyrttituotteet, joissa maistuu Suomen luonnosta esimerkiksi kuusenkerkkä, mesiangervo ja voikukka – mikäs sen sopivampaa lähiruokaa suosivalle yritykselle kuin lähialueiden villiyrteistä valmistetut ruoka- ja juomatuotteet.

Vanha ja uusi kohtaavat

Kirsi Tikkanen luotsaa yhdessä Jari ja Eetu Tikkasen kanssa Iltalypsy Oy:n toimintaa. Yritys työllistää yrittäjien lisäksi 12 työntekijää. Iltalypsyn toimintaan kuuluvat kahvila- ja lounasravintolat Kiuruvedellä ja Iisalmessa sekä kesäkahvila Pikku Pietarin torikujalla Kuopiossa. Willimaku-tuotteiden lisäksi yritys valmistaa elintarvikkeita ja esimerkiksi erilaisia juhla- ja sesonkituotteita kuten joululaatikoita, mämmiä, sinappia ja salaatinkastiketta. Kiuruvedellä toimii myös pieni leipomo, josta toimitetaan tuoreita leivonnaisia lähialueen kauppoihin ja nimikkotuotteita Iltalypsyn kahviloihin. 

Kuunnellessani Kirsin kertomuksia yrityksen alkutaipaleesta ja historiasta pari asiaa nousevat todella vahvasti esiin. Punaisena lankana kaikessa toiminnassa on lähiruoka; suomalaisuus ja kotimaisuus ovat olleet ykkösprioriteettina kaikessa toiminnassa jo alusta asti. Kirsi muisteli mm. aikoja vuonna 2005, jolloin tilaisuuksia edeltävänä iltana yrittäjä ajeli lähialueen alkutuottajat läpi noutaen raaka-aineet seuraavalle päivälle. Toiminta jatkuu edelleen samassa hengessä ja siihen varmasti osasyynä on yrittäjien oma tausta alkutuottajina; yritystoiminta kun on alkanut sukutilalta Kiuruvedeltä.  Sieltä juontaa juurensa myös yrityksen nimi Iltalypsy.

Kysyntä ohjasi toimintaa maatilayrittäjyydestä kohti maatilamatkailua ja ruokapalveluita. Koska Kirsi oli maitotilalta, olivat ohjelmapalvelutkin alkuun maitoaiheisia. Pikku hiljaa kysyntä kasvoi, ryhmien koko suureni ja siksi kotikeittiöstä piti siirtyä vuokrakeittiöön ja siitä edelleen Kiuruveden  keskustaan kulttuuritalolle.

Mistä uskallus ja inspiraatio?

”Lempituotetta on vaikea nimetä mutta tuotekehitys, ja asioiden kehittäminen ylipäänsä inspiroi ja tuntuu todella mielekkäältä yrittäjyydessä.” toteaa Kirsi.  Toteamuksessa varmasti myös kiteytyy syy, miksi yrittäjät ovat uskaltaneet ja olleet kiinnostuneita kehittämään yritystoimintaa sinne suuntaan, minne markkinat ja kysyntä sitä ohjaavat.

Toiminnan alussa ajatuksena oli kenties tarjota enemmän ohjelmapalveluita maatilamatkailun oheen,  mutta kun ruokapalveluita kysyttiin niin yritystoiminta muokkautui siihen suuntaan. Sitten Kiuruvedellä tuli leipomoliiketoiminta myyntiin ja koska kahvila Iltalypsyltä jo löytyi, ei niin hienoa mahdollisuutta voinut ohittaa ja ostettiin leipomo. Iltalypsyn oma lisäaineeton salaatinkastike maistui asiakkaille, joten siitäkin tehtiin myyntituote kotiin ostettavaksi.

Iisalmelainen Joswola villiyrttiyritys toimitti Iltalypsyn tapahtumiin ihania alkoholittomia alkumaljoja ja kun yritys tuli myyntiin ei sitäkään mahdollisuutta voinut ohittaa ja heittää menemään hienoja villiyrttituotteita.  Vuonna 2012 villiyrttiyritys ostettiin odottamaan kehitysmahdollisuuksia. Olemassa olevat reseptit käytiin läpi ja aloitettiin oma tuotekehitys.

Kyllä siihen parikin vuotta meni, kun kävimme reseptit läpi ja testasimme ne. Villiyrtit raaka-aineena kun olivat meille silloin uutuusjuttu.”

Samoihin aikoihin Iltalypsy lähti Kasvu Openin sparraukseen mukaan. Useiden hyödyllisten sparrauskuukausien jälkeen Kirsi yhtiökumppaneineen päättivät katsoa, minne villiyrttien tie vie. Sitä seurasikin Kuopion European Region of Gastronomy brändäyshanke Kuopion alueen ERG -hakemusta varten, johon Iltalypsy lähti mukaan kymmenen muun yrityksen kanssa.

Me olemme saaneet paljon apua ja ideoita Willimaku-tuotteiden kehitykseen Kasvu Openista ja ERG-hanketoiminnasta. Willimaku brändin kehitys on esimerkiksi jatkunut ERG-hakukirjahankkeen jälkeen saman bränditahon kanssa.” Ajatuksella tehty kehitystyö Willimaku- brändin ja esimerkiksi tuotteiden pakkausten kanssa näkyy ja alkaa tuottaa tulosta.

Willimaku valloittaa ja antaa suuntaviittoja tulevaisuuteen

Willimaku -tuotteet saivat kansainvälistäkin tunnustusta syksyllä 2020, kun kaksi Willimaku-lahjapakkaustuotetta valittiin 10 parhaan ruokalahjatuotteen joukkoon European Food Gift Challenge -ruokalahjakilpailussa.

Kyllä edelleen menemme vahvasti Iltalypsy Oy:n kahvila-ravintola toiminta edellä, mutta villiyrttituotteissamme on valtavan hyvä mahdollisuus kasvuun.”

Vaikka myös Iltalypsyn toimintaan on korona-aika vaikuttanut, ovat he pystyneet jatkamaan toimintaansa, ja samalla poikkeusaika on tarjonnut mahdollisuuden uusien suuntien tarkistamiseen ja tuotekehitykseen, jota tehdään ravintolatoiminnan katteella maltillisesti ja kestävästi.

Välillä olen miettinyt, että pitäisikö sitä keskittyä vain yhteen tai kahteen asiaan kerrallaan mutta koronan myötä olen ymmärtänyt, että on siitä hyötyäkin, että olemme monenmoisessa mukana.”

Lisätietoja:

http://www.iltalypsy.fi/

https://www.willimaku.com/yritys

Viimeisimmät

Seuraa